مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت : افراد با هر سطح مالی و توانایی که هستند می توانند واقف باشند و حتماً لازم نیست ثروت آنچنانی داشته باشند.
 
به گزارش راسخون، حجت الاسلام رضا صادقی،گفت : سنت حسنه وقف یکی از مصادیق نوع دوستی و نیکوکاری در جامعه اسلامی است که صدقه جاریه محسوب می شود، به این معنی که اثرات آن جاری بوده و تا روز قیامت در کارنامه عمل واقف ثبت می شود.
 
وی افزود: در هر زمانی بر اساس نیازهای روز جامعه، وقف در زمینه های خاصی صورت می‌گرفت، به این صورت که در دهه‌های گذشته شاهد آن هستیم که مردم اهتمام ویژه‌ای برای روضه‌خوانی، اطعام و تعزیه‌داری امام حسین (ع) داشتند و به همین دلیل ۶۰ درصد موقوفات استان، مربوط به عزاداری امام حسین (ع) می‌شد.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان می‌گوید: بر اساس بررسی‌هایی که بر اساس نیازهای روز جامعه صورت گرفته، زمینه‌های مورد نیاز برای وقف احصا شده است.
 
ساخت بیمارستان ویژه بیماران خاص از زمینه‌های مورد نیاز وقف
 
وی ساخت بیمارستان ویژه بیماران خاص، کمک به ایتام، احداث پرورشگاه، کمک به دانشجویان و دانش آموزان بی‌بضاعت، کمک به افراد حادثه دیده در بلاهای طبیعی مثل سیل و زلزله و آتش سوزی، تأمین اقلام تحصیلی برای دانش آموزان نیازمند، ساخت خانه برای افراد بی‌بضاعت و بی‌سرپرست به عنوان تعدادی از زمینه‌های مورد نیاز برای وقف احصا شده است.
 
حجت الاسلام صادقی خاطر نشان کرد: تأمین هزینه‌های ازدواج جوانان، تهیه جهزیه برای دخترانی که تمکن مالی ندارند، احداث کتابخانه، مراکز فرهنگی، مراکز توانبخشی، کمک به بیماران صعب‌العلاج و تأمین هزینه‌های دارو و درمان آن‌ها از دیگر بسترهای مورد نیاز جامعه برای وقف است.
 
لزوم وقف برای پیشگیری از اعتیاد
 
به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان همچنین وقف برای پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر و تأمین هزینه‌های ترک اعتیاد، امور پژوهشی و تحقیقاتی، کمک به آزادی زندانیان جرائم غیرعمد و گسترش علم و فناوری به ویژه در زمینه انرژی هسته‌ای مورد نیاز است.
 
وی با اشاره به اینکه وقف دارای کارکردهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است، افزود: یکی از مهم‌ترین کارکردهای وقف از دوران گذشته تاکنون، کارکرد آموزشی آن بوده که به عنوان مثال تأسیس مدارس علمیه، تأمین هزینه‌های آن‌ها، ترویج سیره اهل بیت (ع)، اعزام مُبلغ به مناطق محروم و مسابقات قرآنی را شامل می‌شود.
 
حجت الاسلام صادقی با اشاره به اینکه یکی از مصادیق بارز احسان و خیرخواهی، سنت حسنه وقف است که انبیا و اولیا و واقفان آن را به ودیعه گذاشته‌اند، خاطر نشان کرد: از کارکردهای اجتماعی وقف می‌توانیم به حمایت از کودکان و زنان بی‌سرپرست، احداث خانه‌های سالمندان، بیمارستان‌ها و مراکز بهداشتی اشاره کنیم.
 
نقش موثر وقف در فقرزدایی جامعه اسلامی
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به اینکه متداول‌ترین کارکرد وقف را می‌توانیم در رویکرد اقتصادی آن مشاهده کنیم که همان تعدیل و حفظ ثروت جامعه است، گفت: وقتی که وقف توسط افراد غنی صورت می‌گیرد اقشار محروم جامعه از آن بهره‌مند می‌شوند و لذا تبعیض طبقاتی کاهش می‌یابد و به همین دلیل پس وقف در جهت فقرزدایی جامعه اسلامی بسیار موثر است.
 
وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری بر تحقق اقتصاد مقاومتی تأکیدات فراوانی دارند،متذکر شد: اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه بتوانیم درمقابل تهاجمات و تحریم‌های دشمن مقاومت کنیم.
 
حجت الاسلام صادقی با اشاره به اینکه مصداق بارز اقتصاد مقاومتی، وقف است، ادامه داد: از طریق وقف می‌توانیم خلأها و نیازهای جامعه اسلامی را جبران کنیم و در زمینه‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی تأمین اعتبار کنیم و با بهره‌گیری از وقف،جامعه خود را اداره کنیم.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به اینکه شعار سال ۹۴ سازمان اوقاف و امور خیریه، اجرای امینانه نیات واقفان خیر اندیش است، می گوید: طبق فرمایش مقام معظم رهبری باید از طریق ادای صحیح حق واقف درمورد موقوفه وی، سنت وقف را بیش از پیش درجامعه ترویج کنیم.
 
ادای صحیح نیت، حق واقف است
 
به گفته وی ادای صحیح نیت، حق واقف است و ما باید درآمدهای موقوفه را در مسیر همان نیت واقف، هزینه کنیم.
 
حجت الاسلام صادقی با اشاره به اینکه درخصوص احیای موقوفات بسیار جدی هستیم، بیان کرد: در این زمینه کارگروه‌هایی بین ارگان‌ها و سازمان‌هایی که یا متصرف در موقوفات و یا مرتبط با موقوفات هستند از جمله آموزش و پرورش، نیروهای مسلح، میراث فرهنگی، بنیاد شهید، حوزه‌های علمیه و مراکز دیگر تشکیل شده و در این زمینه تفاهم نامه‌هایی امضا شده است.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان با اشاره به اینکه بَنای ما بر این است که ضمن همکاری و تعامل با تمام دستگاه‌های حقوقی و افراد حقیقی که متصرف در موقوفات هستند، حق واقف و حقوق موقوفه را ادا کنیم، می‌گوید: با احترامی که برای همه دستگاه‌های دولتی قائل هستیم، در زمینه موقوفات، قرارداد اجاره را منعقد می‌کنیم.
 
هر مسلمان، می‌تواند یک واقف باشد
 
وی با اشاره به اینکه هر مسلمان می‌تواند یک واقف باشد، معتقد است: افراد با هر سطح مالی و توانایی که هستند می‌توانند واقف باشند و حتماً لازم نیست ثروت آنچنانی داشته باشند.
 
به گفته حجت السلام صادقی یک باغدار به خاطر وضعیت مالی خود نمی‌تواند یک باغ را وقف کند ولی می‌تواند دو درخت را وقف کند تا مستمندان و نیازمندان از ثمره این درخت بهره‌مند شوند.
 
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان می گوید: مثلاً یک واقف خیر اندیش یک درخت انجیر را وقف کرده و هر سال ثمره آن را بین جوانانی که در مسجد نماز می‌خوانند توزیع می‌کند.
 
وی با اشاره به اینکه یک روحانی و طلبه می‌تواند وقت خود را وقف کند، معتقد است: یکی از نیازهای مورد نیاز برای وقف، نماز و پاسخگویی به شبهات است که در این زمینه، طلبه‌ها می‌توانند به مدارس بروند و نماز جماعت بخوانند و به سوالات دانش آموزان پاسخ دهند.
 
هر فردی بر اساس توانایی خود می‌تواند واقف باشد
 
حجت الاسلام صادقی با اشاره به اینکه هر فردی بر اساس توانایی خود می‌تواند واقف باشد، می‌گوید: یک پزشک می‌تواند یک روز خود در هفته یا ماه را وقف ویزیت رایگان بیماران نیازمند کند یا یک خانم خانه‌دار می تواند به اندازه وُسع و توانایی خود، چند کتاب خریداری کند و در کتابخانه وقف کند.
 
به گفته مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان، یک بَنا می‌تواند وقت و توانایی خود را وقف کند و به یک فرد نیازمند برای ساخت خانه کمک کند.
/2759/